Pemuzik Akan Dapat Mempromosikan Dan Menjual NFT Di Spotify

Selain lagu dan senarai terkini, pemuzik boleh menggunakan halaman profil artis Spotify untuk mempromosikan barangan dan konsert jadual mereka.

Mereka mungkin tidak lama lagi boleh menggunakan halaman untuk mempromosikan NFT. Demikian seperti dilaporkan Engadget, Khamis (19/5/2023).

Seperti yang pertama kali dilaporkan oleh Music Ally, Spotify mula menguji galeri NFT, untuk kumpulan pengguna terpilih di Amerika Syarikat, khususnya Android, termasuk peminat platform Web3 seperti DJ Steve Aoki.

Jika anda memiliki akses kepada percubaan ini, anda boleh melihat galeri dengan melawati salah satu halaman pemuzik/artis yang disertakan dan menatal senarai lagu.

Mengetik pada “NFT” membolehkan Anda melihat versi yang lebih besar, sebagai tambahan untuk penerangan ringkas. Pilihan “Lihat Lagi” menghalakan anda ke halaman penyenaraian OpenSea NFT, tempat anda boleh membeli token.

Menurut Music Ally Spotify

“Spotify sedang menjalankan pertanyaan, yang akan membantu membantu artis kecil menawarkan tawaran NFT ketiga sedia ada mereka melalui profil artis,” kata Spotify.

“Kami kerap menjalankan beberapa ujian dalam usaha menambah baik pengalaman artis dan peminat. Beberapa ujian itu akhirnya membuka jalan kepada pengalaman yang lebih luas dan lain-lain hanya menjadi pengajaran penting.”

Ujian ini dijalankan apabila platform utama lain, seperti Instagram telah menggabungkan ciri NFT mereka sendiri, walaupun semasa aliran pasaran menurun.

Memetik data dari NonFungible, The Wall Street Journal baru-baru ini menyatakan bahawa jualan NFT Dompet bilangan aktif juga jatuh kira-kira 88 peratus.

* Fakta atau Hoax? Untuk mengetahui kebenaran maklumat yang tersebar, sila WhatsApp ke Semakan Fakta Liputan6.com bernombor 0811 9787 670 hanya dengan menaip kata kunci yang mencurigakan.

Sebelum ini, Spotify telah menutup aplikasi Stations yang telah mereka uji 2018.

Temukan perkhidmatan ‘ringan’ yang tersedia untuk pelanggan percuma dan berbayar. Selepas pada mulanya memulakan kerjaya di beberapa negara dengan versi Android, Spotify mengumumkan versi apl iOS pada 2019 dan membukanya kepada pengguna di Amerika Syarikat (AS).

Namun kini ujian telah selesai. Dipetik dari The Verge, Ahad (8/5/2023), 9to5Google melaporkan bahawa Spotify telah mula memberitahu pengguna bahawa apl itu akan ditutup pada 16 Mei 2023.

Jika anda menggunakan Stesen, anda boleh melawati tapak interaksi untuk senarai kegemaran anda ke apl Spotify utama.

“Stesen ditutup pada 16 Mei. Stesen (senarai main) yang Anda buat akan hilang, tetapi Anda masih dapat menikmati Spotify dengan melog masuk menggunakan akaun Stations Anda. Cari senarai main yang dibuat untuk Anda, serta berjuta-juta lagu dan podcast ,” bunyi pemberitahuan itu. Spotify kepada pengguna melalui e-mel.

Stesen Spotify membolehkan pengguna mendengar radio, menghapuskan keperluan untuk mencari lagu atau mengarang senarai utama mereka sendiri. Pengguna boleh melihat senarai stesen radio, yang akan memainkan lagu secara otomatis.

Pada masa ini aplikasi Spotify Stations tidak lagi tersedia di Apple App Store dan Google Play Store. Walaupun begitu, pengguna yang memasangnya masih boleh menggunakan aplikasi tersebut.

Sejak dilancarkan di Australia pada 2018, aplikasi Spotify Stations masih dalam versi beta hingga kini.

Dalam satu kenyataan kepada TechCrunch, Spotify mengatakan beberapa ujian syarikat telah membuka jalan untuk pengalaman pengguna yang lebih luas dan pelajaran penting

“Stesen Spotify Beta kami adalah salah satu daripada ujian tersebut. Kami akan menerima perkhidmatan itu, tetapi pengguna akan dapat memindahkan stesen kegemaran mereka dengan mudah dan menikmati pengalaman radio yang serupa dalam aplikasi Spotify,” kata Spotify.

Spotify telah mengumumkan bahwa telah memperluaskan keupayaan ciri Blend untuk penggunanya. Untuk makluman, Blend yaitu ciri yang diperkenalkan oleh Spotify pada Ogos 2023.

Seperti namanya, ciri ini membolehkan pengguna membuat senarai main kolaboratif dengan orang lain. Ciri ini tersedia untuk pengguna percuma dan premium.

Bagi kemas kini yang dibentangkan kali ini, Spotify menambah baik keupayaan Blend melalui dua ciri baharu. Dalam kenyataan rasmi yang diterima pada hari Isnin (4/4/2023), salah satu ciri baharu yang terdapat dalam Blend yaitu ia membolehkan pengguna membuat senarai main bersama artis kegemaran mereka.

Dengan cara ini, apl penstriman muzik membolehkan artis berhubungan dengan lebih mendalam dengan peminat mereka. Pada masa ini, terdapat 20 artis terkenal yang terpilih yang boleh dijemput untuk ditunjukan untuk mencipta senarai main Blend pada apl Spotify.

Lebih bahagia dari mereka adalah BTS, Charli XCX, Kacey Musgraves, Lauv, Megan Thee Stallion, Mimi Webb, Tai Verdes, Xamã, Camilo, Diplo, Angèle, Badshah, Kim Loaiza, CRO, Benjamin Ingrosso dan Bennett Coast. Pada masa hadapan, artis teratas yang menyokong ciri Blend juga akan berkembang.

Dalam kemas kini ini, ciri Blend kini turut menyokong maksimum sehingga 10 pengguna. Sebelum ini, pengguna hanya boleh membuat senarai main Blend dengan seorang rakan atau ahli keluarga.

“Mulai hari ini, pengguna dapat mengembangkan pendengar mereka kepada 10 orang dalam satu kumpulan, sama ada dengan peminat rasa muzik yang sama, rakan rapat atau ahli keluarga,” tulis Spotify.

Nah, bagi anda yang ingin mencuba ciri khas Blend dalam aplikasi Spotify, lihat langkah-langkah di bawah:

Spotify sendiri telah menjadi penaja utama pasukan bola terkenal dari Sepanyol iaitu FC Barcelona.

Dengan ini, platform penstriman muzik dan podcast memiliki hak untuk menamakan stadium Camp Nou buat kali pertama.

Bukan itu sahaja, perjanjian ini juga memberi Spotify untuk meletakkan logo mereka pada jersi pasukan bola sepak lelaki dan wanita untuk musim hadapan.

“Kami sangat berbesar hati untuk mengumumkan perkongsian dengan syarikat terkenal dunia seperti Spotify,” kata presiden FC Barcelona Joan Laporta.

CBS, Rabu (16/3/2023), untuk menjadi penaja utama Barcelona, ​​​​Spotify dilaporkan harus mengeluarkan dana sebesar USD 310 juta atau Rp 4.4 trilion.

Perjanjian ini telah diluluskan dan ditandatangani oleh Lembaga Pengarah kelab, tetapi masih belum disahkan oleh Perhimpunan Ahli Perwakilan Luar Biasa pada 3 April.

“Spotify akan menggunakan peluang ini untuk “menguatkan kerja pemuzik” dengan membawakan dunia muzik dan bola sepak bersama di Spotify Camp Nou,” kata Alex Norström, Ketua Pegawai Perniagaan Freemium Spotify.

Pandemi Covid-19 yang melanda dunia turut menghakis kewangan Barcelona. Musim lalu, pasukan utama Sepanyol dilaporkan mengalami kerugian sehingga 481 juta euro, bersamaan dengan Rp 8 triliun.

Krisis kewangan ini memaksa Barcelona membuat sejumlah uang dengan mengeluarkan pemain bintangnya untuk meringankan beban kelab dalam membayar gaji pemain.

Kehadiran Spotify sebagai penaja utama memberikan udara segar buat Barcelona.